Friday, October 2, 2009

بیانیه شماره سه هسته راه سبز امید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور

بنام خداوند بخشنده مهربان

یازدهم مهر ماه 88

بیانیه شماره سه هسته راه سبز امید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور:

آنفلونزایA یا استفاده ابزاری از سلامت؟

فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضًا وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ (10)يُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا يَشْعُرُونَ(11)

همکاران گرامی وزارت بهداشت و سازمانهای مرتبط و دانشجویان عزیز دانشگاههای علوم پزشکی کشور:

همانگونه که پیش بینی می شد تجمعات و اعتراضات دانشجویی با آغاز سال تحصیلی جدید نگرانی مضاعفی را برای حاکمیت استبداد به ارمغان آورده و بیش از پیش آنان را به تکاپو واداشته است تا با استفاده از انواع روشها ی مذبوحانه برای مهار این حرکت عظیم دانشجویی تلاش کنند. در همین اثنا روز به روز زمزمه هایی مبنی بر لزوم تعطیلی دانشگاهها به واسطه شیوع بیماری آنفلونزا به گوش می رسد .در این شرایط برای همگان این سوال مطرح می شد که خطر ابتلا و اپیدمی آنفلوانزا در واقع چقدر جامعه را تهدید می کند و روزانه همکاران شاهد این سوال از سوی دیگر همکاران خود هستند که " آیا واقعا ماجرا تا این حد جدی است ؟" لذا هسته سبز راه امید وزارت بهداشت بر آن شد تا با استفاده از منابع علمی به تحلیل شرایط کنونی بیماری و نحوه پاسخ به آن در کشور بپردازد.

از چندین ماه قبل جامعه بشری با افزایش موارد ابتلا به نوعی از آنفلوانزا مواجه شد که در ابتدا به واسطه شباهت ژنوم ویروس با ویروس عامل ابتلا خوک به اشتباه آنفلونزای خوکی نامیده شده بود . این موضوع موجی از نگرانی را با خود بهمراه داشت . زیرا اگرچه انفلونزای انسانی، بیماری ویروسی حاد و خود محدود شونده با میزان مرگ و میر پائین ، و عوارض کوتاه مدت است، اما در صورتی که تغییرات اساسی در ساختمان ویروس اتفاق افتاده و انواع حیوانی آن در انسان ایجاد بیماری کند؛ می تواند منجر به همه گیریهای وسیع با میزان مرگ و میر بالا شود.

اصولا ویروس آنفلونزا به سه گروه عمده A,B,C طبقه بندی شده که هر طبقه خود بر اساس پروئتین های سطحی (HوN) به زیر گروههای مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر نوع آن می تواند در انسان ، خوک و یا پرندگان ایجاد بیماری بنماید . در صورتی که تغییرات کلی در ژنوم ویروس رخ دهد می تواند منجر به ایجاد نوعی از ویروس با قدرت سرایت از گونه های حیوانی به انسان باشد که اغلب با میزان کشندگی و سرایت بالا همراه است .به همین دلیل نیز در سال 2009 با بروز مواردی از آنفلونزا در فصل گرم سال در تعدادی از کشورهای آمریکای مرکزی و شمالی و شباهت عامل آن به ویروس آنفلوانزای خوکی این نگرانی در سراسر جهان رخ داد که با نوع موتاسیون یافته ای از ویروس خوکی مواجه هستیم که قابلیت بیماریزای و سرایت به انسان را داراست . سازمان بهداشت جهانی ، مرکز کنترل بیماریهای آمریکا و چندین سازمان معتبر دیگر در این خصوص هشدارهایی به مردم جهان دادند . اما در اندک مدتی مشخص شد که آنفلونزای مربوطه از نوع A با ژنوم H1N1 بوده است که جز گروه ویروسهای انسانی طبقه بندی می شود و هر ساله در فصول سرد سال منجر به ایجاد بیماری حاد تنفسی خود محدود شونده در گروههای مختلف جامعه می شود . تفاوت این ویروس با ویروس آنفلونزای فصلی ناشی از تغییرات جزئی در پروتئین های سطحی (HوN) آن بوده که منجر به ایجاد سوش جدیدی از ویروس آنفلونزای انسانی شده است .این تغیرات جزئی در ساختمان پروتئین های سطحی ویروس امری شایع است و همین امر سالیان درازی است که امکان ساخت واکسن موثر و احتمال ایجاد مصونیت دائمی به بیماری آنفلونزا را با مشکل مواجه می سازد . بر اساس مستندات معتبر علمی موجود ( به لینک های اشاره شده در پایان بیانیه مراجعه کنید )، بیماری آنفلونزای کنونی مانند سایر موارد انسانی دارای میزان کشندگی کمتر از 1% ( 0/98%) می باشد. گروههای در معرض خطر افراد مسن و افراد با زمینه نقص سیستم ایمنی هستند . بیماری ایجاد شده توسط این ویروس بدون درمان هم طی 4تا7 روز بهبود می یابد . این نتایج منجر به رفع نگرانی قبلی در خصوص پاندمی نوع جدید بیماری آنفلونزا شده و تنها اقدامات کنترلی که بصورت معمول در موارد افزایش شیوع آنفلونزای انسانی (که اغلب بصورت سالیانه اتفاق می افتد )را میطلبد.

اما همزمان با رفع نگرانی در دنیا ، بواسطه تبلیغات و آموزشهای پر سروصدا در ایران نگرانی در بین آحاد جامعه در خصوص وجود همه گیری آنفلونزا شدت بیشتری می گرفت . قیاس این سیاست درکشور که با اطلاع رسانی های عمومی و وسیع از طریق صدا و سیما و رسانه ها شکل می گرفت با سیاست های سکوت و انکار دولت در مواردی مشابه در سالهای قبل که با تهدید های جدی سلامت مواجه بودیم این سوال را در اذهان اغلب همکاران ما ایجاد می کرد که چه اتفاقی در شرف وقوع است . و به کرات این سوال مطرح بود که "مگر خطر آنفلونزا اکنون چه مقدار جدیتر از گذشته است ؟ "

به نظر می رسد این تفاوت فاحش بین سیاست کنونی در برخورد با آنفلوانزا با سیاست های قبلی دولت در این خصوص به منظور ایجاد رعب و وحشت در بین جامعه بوده تا زمینه را برای انحراف اذهان عمومی از جریانات سیاسی فراهم آورد .واکنون در آستانه سال تحصیلی جدید ،. زمزمه تعطیلی دانشگاههای کشور به واسطه شیوع آنفلونزا در حالی به گوش می خورد که در دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی صراحتا اعلام شده است که در وضعیت کنونی تعطیلی مدارس و مراکز آموزش توصیه نمی شود.

بدیهی است اطلاع رسانی و آموزش در خصوص راههای کنترل بیماریها خصوصا تمرکز بر هر بیماری در فصل شیوع آن امری پسندیده و مورد تائید هر نظام سلامتی می باشد . خصوصا که اکنون با وجود سوش تغییر یافته آنفلونزا ی انسانی و فصل شیوع آنفلوانزای فصلی احتمال بروز نوترکیبی ویروس و تبدیل آن به انواع دیگر نیز می تواند محتمل باشد؛ اما در جایی که اغلب بیماریها و موارد تهدید کننده جدی سلامت مورد غفلتی تعمدی قرار گرفته اند وواضحا اجازه اطلاع رسانی و آموزش و ارائه گزارش آماری آنها به تلاشگران بخش بهداشت و پیشگیری داده نمی شود در عوض پرداختن چنین پروسر وصدا به موضوعی اینچنین جز یک مانور سیاسی چیز دیگری نمی تواند باشد.این امر تنها به واسطه ضعف و زبونی حاکمیت استبداد بوده و مثال چنگ انداختن غریق به هر تکه پاره چوبی در دریایی متلاطم را تداعی می نماید.

هسته سبز راه امید وزارت بهداشت با استناد به مدارک و مستندات علمی اعلام می دارد دستورهر گونه تعطیلی مراکز آموزشی نه تنها در خصوص تامین سلامت وجاهت علمی نداشته بلکه تنها وسیله ایی است که به خیال باطل حاکمیت استبداد ممکن است بتواند منجر به خاموشی و انحراف جنبش سبز گردد و یا زمان لازم را برای برنامه ریزی در راستای برخورد با جنبش برایشان فراهم نماید. این هسته، به هر یک از مسئولین وزارت بهداشت که قصد همکاری با این سناریوی نابخردانه در راستای به تعطیلی کشاندن دانشگاه های کشور را داشته باشد هشدار میدهد که این عمل، لکه ننگی در کارنامه آنان خواهد بود و در حافظه تاریخی این وزاررتخانه که مسئولیت حفظ سلامت آحاد جامعه را برعهده دارد ثبت خواهدماند تا مورد قضاوت جامعه پزشکی در امروز و آینده قرار گیرد.

هسته راه سبز امید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی کشور

1)Why is 2009 H1N1 virus sometimes called “swine flu”? by http://www.cdc.gov/H1N1flu/

2)http://bmartinmd.com/2009/08/h1n1-death-rate-near-1.html

3) http://www.who.int/csr/disease/swineflu/en/index.html

4) http://www.emro.who.int/CSR/h1n1/pdf/guidance_schools2.pdfج

No comments:

Post a Comment